Lab 2. Bubblor i kokande vatten.

Material:
En bägare, värmeplatta och vatten.

Hypotes:
Hade ingen.. :P

Genomförande:
Jag hällde i vatten i en bägare och satte bägaren på en värmeplatta. Det börja bubbla.. i början var det små bubblor som va på botten.. som ju varmare det blev flöt(?) upp.  Det blev imma på utsidan av bägaren.. och till sist börja det koka. Det bildades vattenånga.

Resultat:
Det visar att ju varmare det  blir desto större blir bubblorna och flyter upp.. När det blivit så varmt att det börjat koka så uppstår vattenånga.

Slutsats:

Det bildas vattenånga i vattnet.. och när det flyger upp i luften så kyls vattenångan ner och det bildas vattdroppar som vi ser.

Lab 1. Häll upp ett glas kallt vatten.

Material:
Ett glas och kallt vatten.

Hypotes:

Det kanske blir immigt på utsidan av glaset?

Genomförande:
Jag hällde i vatten i glaset och lät det stå i rummet i vanlig rumstemperatur och det..händer inget på ett tag men sen så börjar det uppstå bubblor i vattnet, som kommer när vatten står ute i rumstemperatur.

Resultat:

Resultatet visar att det uppstår bubblor i vattnet.

Slutsats:
Bubblorna bildas av gas som fanns löst i vattnet.




Frågor och svar 5.3

1. Vad kallas det när en vätska blir till gas utan att den kokar?
Svar: Kondensering

2. Hur ser vattenånga ut?
Svar: Man kan inte se den för det är en osynlig gas.

3. Förklara hur vatten kan avdunsta fast temperaturen är under kokpunkten.
Svar: Det är molekylerna som gör att det fungerar som det gör.  Molekylerna rör på sig snabbt och vissa rör sig ännu fortare och då "åker" molekylerna ifrån varann och flyger iväg och blir till gas.

4. Berätta om de olika delarna i vattnets kretslopp.
Svar: Först avdunstar vattnet,  och sen blir det moln av vattenångan.  Molnen stiger sedan och sen när molnet blivit tillräktligt tungt så börjar det regna och/eller snöa.  Då rinner vattnet tillbaks ner till haver igen.. och sen så börjar det om igen.

5. Varför kan vi inte dricka samma vattenmolekyler som en dinosaurie har druckit?
Svar: För att vattenmolekylerna hela tiden bryts ner och det byggs upp nya. Så de vattnmolekyler som dinosaurier drack förr.. finns inte kvar längre.

Frågor och svar 5.2

1. Vad är molekylformen för vatten?
Svar: H20

2. Vid vilken temperatur är vatten som tyngst)
Svar: +4 grader.

3. Varför flyter is och vad har det för betydelse för livet på jorden?
Svar:Vatten fungerar precis tvärtemot andra ämnen, en liter is väger mer än en liter flytande vatten. I is ligger vattenmolekylerna i ett glest mönster, därför tar molekylerna mer plats än i flytande vatten. Resultatet blir att en liter is väger mindre än en liter flytande vatten, därför flyter isen ovanpå vattnet. Om det vore tvärtom skulle sjöarna frysa från botten och då skulle fiskarna och växterna i vattnet dö.

4. Vad menas menas med ytspänning och hur märker vi av den?
Svar: Ytspänning är det som håller ihop olika vätskor. T.ex. vatten, det är ytspänningen som gör så att vattendroppen kan hållas ihop. Ytspänningen uppstår genom att

5. Förklara vad som menas med vattnets värmekapacitet.
Svar: Det menas med att olika ämnen är olika lätta att kyla ner och värma ner.

6. Berätta hur vatten kommer upp från djupt i marken till växternas blad.
Svar: Kapillärkraften gör så att vatten kan klättra upp genom sprickorna till växternas rötter.  Så det är genom kapillärkraften som gör att växterna får vatten.


No-Lab, Ytspänning. 13 maj (grupp: Carro, Simon och Tilda)

Vi ska: Kolla om kopparbiten flyter.. och om den sjunker ifall vi häller i diskmedel.
Vi använder: En bägare med vatten, diskmedel och en kopparbit.
Hypotes 1:
Vi trodde att kopparbiten skulle flyta när i la ner den i vattnet och det gjorde den, på grund av ytspänningen. Och vi trodde att den skulle sjunka när vi la diskmedel, diskmedlet tar bort ytspänningen, och det gjorde den. VI HADE RÄTT ;)

Vi ska:
värma ett blått pulver över en värmeplatta och vi ska se vad som händer.
Vi använder: En träklämma, en värmeplatta och ett provrör med blått pulver.
Hypotes 2:
Carro och Simon tror att det smälter och Tilda tror att det ändrar färg.
Tilda hade rätt dom ändrar färg till en ljusare nyans. Det kondenserar också och det innebär att vattnet i pulvret blir till ånga och fastnar på provrörskanterna så det blir som vattendroppar där. När vi sedan pluppar ner vatten i det varma pulvret så blir det normal turkos färg igen.

Frågor och svar 5.1 (grupp: Tilda och Charlotta)

1. Ungefär hur stor del av din kropp är vatten?
Svar: Ungefär 70%

2. Hur mycket vatten gör varje person av med i Sverige varje dag?
Svar: Ungefär 200 liter gör varje person av med varje dag.

3. Berätta hur jordens vatten fördelas mellan saltvatten, is och flytande sötvatten?
Svar: Saltvatten: 97,3 %     Is: 2,1%    Flytande sötvatten: 2,7 %

4. Beskriv vattens betydelse för några olika slags transporter.
Svar:...

På vilka sätt tror du människors liv skulle se annorlunda ut om 90% av jordytan vore land och det bara fanns några mycket små hav?
Svar: Livet skulle bli tuffare för utan vatten är det svårt att leva, så många skulle dö för att det finns för lite vatten.

Frågor och Svar 4.6

1. Hur stor del av alla atomer på jordytan är väteatomer?
Svar:  90%

2. Varför användes väte i luftskepp förr i tiden? Varför änvänds det inte längre?
Svar: Det användes för att det är det lättaste ämnet. Det används inte längre för att det är brandfarligt.

3. Vad används väte till idag?
Svar: Det används till att tillverka margarin och för att framställa olika kemikalier som ammoniak och saltsyra.

4. Många människor tycker det är svårt att skilja på väte och kväve. Vilka likheter finns det mellan dem? Vilka skillnader?
Svar: kväve kväver elden och väte gör inte det.

RSS 2.0